Monday, May 14, 2012

Att göra vecka 20

De stackars hallonplantorna väntar fortfarande på att komma i jorden. Igår påbörjade jag gödsling av buskar. Plötsligt hamnade jag i projektet kantskära rabatterna. Jag tycker ofta det är så. Jag börjar med en sak och hamnar i en annan. Jag kom halvvägs med gödslingen men det blev fint på framsidan! E klippte i alla fall gräsmattan. Maken byggde växthus. Det närmar sig. Men det kommer ändå ta mer tid. Nu är det snart långhelg och förhoppningsvis hinner maken mura färdigt bäddarna och fixa dörren klart. Lite fönsterputs kommer det också att behövas. Skottkärror från grannen med hästgödsel i botten. Beställa hem ett ton jord. Tänk att det hela tiden behövs så mycket jord! Överallt, hela tiden!

Projekt i veckan:
  • Så mangold, rödbetor, gulbetor etc
  • Så bönor
  • Sätta hallonplantorna
  • Flytta smultron
  • Gödsla färdigt och rensa runt träden och buskarna
  • Fixa i ordning så jag kan sätta ut zucchinin om två veckor!
  • Rensa och vattna i grönsakslanden. Nu är det dags för ogräsrensning nr 2. Vallmon har självsått sig kopiöst, precis som jag vill. Men det kommer annat också! 

Förresten har vi sparrisvecka den här veckan! Det är gudomligt! Igår åt vi hamburgare med avokadosalsa och sparris som tillbehör. Samt liten salladsblandning på första salladen, färsk oregano och persilja. Till efterrätt glass och smält rabarber med stjärnanis. Rabarbern flyttade jag och behandlade illa förra året men den kommer igen så snällt i år på ny plats. Den andra som jag slängde växer på komposten!

No comments: