Thursday, June 7, 2012

Kalätning av björkspireahäcken

Vad tråkigt det är! För andra året i rad äts buskarna upp av steklar. Enormt många! Skakar jag på en buske faller det ner 30 larver typ. Jag har så mycket annat jag vill göra än att ägna mig åt det här eländet. Men om jag får tid idag lägger jag ut en fiberduk, skakar och transporterar bort de små odjuren.

Något positivt då? Ja att jag äntligen sådde sockerärtorna igår. Och att vädret är alldeles lagom soligt och fint nu efter allt regnandet. För första gången får jag en liten spenatskörd också! Igår gjorde jag smoothie med egenodlad babyspenat i! Gott var det också.

Jag har också bestämt mig för att maskrosor är fina i ängen. Även nu när de går i frö. I rabatter och land är de bannlysta men för övrigt tänker jag ge upp. Först är de gula och lyser upp över allt. Sedan nu är de faktiskt jättefina och skira med vita frön tillsammans med rödblära och blåklint.

En annan sak som är rolig är att vissa buskar i år äntligen börjar växa lite på höjden! Schersminerna tar fart precis som den lilla häggmisplen. I år vill jag införskaffa mörklila syren. Vart jag ska sätta den? Ingen aning. Jag ska också ta förgätmigej-er som blommat över och lägga ut fröställningarna på den torra delen av ängen.

Sedan är det dags att gå ett varv och kantskära och gödsla resten av rabatterna där jag inte hunnit med. Plantera ut sommarblommor, rensa ogräs igen och igen och igen. Rensa bland morötterna som blivit för tätt satta. Sätta ut purjon. Köra ut resten av jorden. Förbereda för nya häcksnutten. Ta bort korallkornellerna som fått virussjuka och är bortom räddning. Ersätta med häggmispel.


No comments: