Saturday, May 21, 2011

Maj-jobb

Den här bloggen blir mest en lista på vad jag har gjort eller bör göra. idag har jag fast det inte kändes så till att börja med ändå fått en del gjort.

Började morgonen med att skola om rödbetor, gulbetor, polkabetor och mangold som inte såg så glad ut. Rensade lite ogräs i landen. Är sur på mig själv för att jag klippt rosen Aicha för hårt. Det är ju en buskros. Även Hurdalsrosen måste jag låta vara mer. Faktum är att jag kan inte klippa rosor. Vet inte hur man ska göra. I år har jag förstört. Surt. Får fokusera på de som blir bra. Som rosen på framsidan, Mme Plantier som doftar underbart. Apotekarrosen har nästan dött. Undrar om jag ska flytta den igen för att försöka ge den nytt liv. Hela den rabatten är dålig, inte nöjd med växtvalet alls. Borde vara en vårrabatt kanske. Jag tror att Apotekarrosen inte gillade vintern faktiskt. 1 liten ynka knopp på väg. Aj,aj.

Åter till vad jag har gjort. Fick ändan ur vagnen till slut och satte gul lök och röd lök, säkert 2 veckor sent. Kastade ut vallmofröna, få se vad som blir av dem. Sådde dill också. Imorgon ska persiljan sås. Det kommer att bli max 1 svartrot, jag har inte hunnit vattna och det var väldigt torrt i april. Surt det med men bra om man tänker på sniglarna.

Jag vågar knappt skriva det men svartvinbärsbuskarna som jag trodde var bortom all räddning och angripna av virus ser väldigt fina ut i år. Det kommer att bli mycket bär.

Så vad är kvar att göra. Daglig maskrosplockning på ängen antar jag. Sedan rabatten på framsidan dit jag ska flytta flädern och den okända prunusen. det blir plåttrigt men det får vara så. Perennrabatterna måste gödslas. Framsidan där jag har gödselvattnat ser väldigt fin ut.

Lite av potatisarna börjar komma upp. G anser att det nog borde gå att sätt ut purjon också. Då är det bara kvar att så bönor. Hur kan det bli så trångt i mina land? Jag får knappt plats. Ska jag sätta bönor tillsammans med jordgubbarna på framsidan?

På måndag ska jag åka till plantskola och handla träd... Ser fram emot en fin lönn i höstgult. Och något som skymmer komposten

No comments: