Tuesday, April 12, 2011

Att göra april

Oj, oj, oj. Vart ska jag börja. Jag skulle vilja lägga upp lite foton på bloggen för minnets skull. För att komma ihåg rabatterna och vad som är bra/resp mindre bra. Jag har generellt sett för lite vår och försommarblomning i trädgården, det mesta är fint i juli/augusti.

Förresten verkar det mesta ha överlevt den stränga vintern. Är lite tveksam om syrenbuddlejan klarat sig, håller tummarna. Buskpionen tror jag gav upp förra året när den knäcktes av blåst. Men jag kan inte låta bli att spana.

Men nu till själva listan.

- Försådd, inne + ute: får bli ett eget inlägg.

- Rensa ogräs i grönsakslandet, förbereda för sparrisen. Samt potatis och sättlök. Potatisen ska vara i nya landet vid söderrabatten, blir lite bättre med plats i grönsakslandet i år.

- Tömma komposten i jordhögen för snabbutveckling. Enligt svärmor blir den färdig att använda på 3 veckor. Spännande. Gjort 12/4

- Ta bort jordgubbsplantorna i grönsakslandet. Det tar över! Flyttas samt tuktas!

- Städa rabatter och fylla på med ny jord. Här har jag gjort norra rabatten, bästa-läget rabatten och påbörjat på trekanten. I trekanten har jag försökt ta undan fröställningar från anisisopen som fröar av sig över allt. Undrar hur det gick för plantorna av bloptopp som jag planterade i slutet av säsongen förra året. Minns inte hur det ser ut! Måste rensa kardväddplantorna också annars tar de över.

- Börja planera med S för trappa och växthus.

- Så frön på ängen. Skulle gärna vilja ha vallmo i min äng.

Har säkert glömt mycket men det är en början!

No comments: