Sunday, March 18, 2012

Ska jag testa i vår också?

Förra veckan startade jag säsongens trädgårdsliv. Jag gör som vanligt börjar trädgårdsåret med tanken att använda bloggen som trädgårdsdagbok.

13/3 Sådde en himla massa fröer. Tomat, gurka, aubergine, melon, sommarsquash, basilika, purjolök. En del perenner. Lite tidigare än förra året och i år med förhoppningen att växthuset ska vara färdigt i juni trots att teglet inte är beställt.

Jag har fått till 2 halvtimmar ogräsrensining i kökslandet. Senast igår 18/3. Nu börjar det se finare ut. På en halvtimme hinner man faktiskt att rensa mycket. Det får bli min nya devis.

Att göra är att så småningom i april städa rabatter och börja rensa där med. Undrar om de lökar jag satte alldeles för sent förra året klarade sig eller inte. Så lite sommarblommor.

Stör mig lite på att det aldrig går att använda vår kompostjord, den hinner aldrig eftermogna. I år ska jag pytsa över 2/3 delar till efterkompostering och låta alla växtedelar gå till utekomposten.

Att göra:
- Så resterande del av fröer.
- Fortsätta rensa grönsakslandet + nya landet
- Planera växtföljd
- Klippa pilkojan å det snaraste!
- Kantklippa gräset mot kökslandet
- Gräva upp de dåliga vinbärsbuskarna
- Rensa grusgången
- Köpa potatis och lök

Finns nog mer

No comments: