Friday, April 30, 2010

Bättring

Nu ska jag försöka dra igång trädgårdsskrivandet igen. Inte för att jag tror att det finns så fantastiskt många som väntar på intelligenta trädgårdsblogginlägg utan för att jag verkligen har insett hur lite jag kommer ihåg från trädgårdsåret år från år.

Vad har gjorts i hittills i år?

Jag är sen med det mesta i år. Jag borde ha gödslat på trädgårdslandet för flera veckor sedan men det blev i förrgår. Dessutom var komposten inte helt nerbruten så jag vågade inte så direkt. Nu är jag i valet och kvalet hur länge jag ska vänta. Det har ju varit en sällsynt sen vår också med snö ända in i april. Det har liksom gjort att det har känts som att man har hur mycket tid på sig som helst.

Purjo sådde jag 22/3 så jag har småplantor som väntar på att växa sig starkare och större. Övriga frösådder:
- Jätteverbena
- Blodtopp
- Sommarmalva
- Praktvädd
- Rosa zinnia
- Fänkål
- Vallmo
- Honungssalvia
- Glim
- Rosenflockel

På att-göra-listan, helst igår:
- Så sallad, spenat, koriander, persilja och dill i "lilla lådan"
- Sätta ner de dahliaknölar som överlevde Ebbas och Julius köldsabotage i vintras till förkultivering. Konstigt att några knölar överlevde -5 i flera dygn. Men de flesta gjorde det inte!
- Förgro resterande potatis
- Sätta ner sättlöken i landet.

För övrigt klippte jag rosorna igår. Alla verkar ha klarat sig mycket bra, utom klätterrosorna. Speciellt New Dawn, den fick jag klippa ner till marknivå i princip. Jag ska flytta den "finländska rosen" från ängen i år. Den verkar verkligen inte trivas där.

No comments: